Zalm

zalm

Zalm bestaat er in verschillende soorten en maten. De familie telt in totaal 214 soorten en binnen deze familie komen ook forellen en houtingen voor. De zalm wordt gegeten over heel de wereld en ook in Nederland en België. Het is een populair lekkernij en de consumptie van deze vis neemt nog steeds toe. De zalm wordt op grote schaal gekweekt, maar ook nog steeds in het wild gevangen. Zalm is roze tot rood van kleur. Zalm komt veelal uit de Atlantische oceaan en de rode variant wordt als de meeste hoogwaardige soort gezien. Zalm wordt gegeten als filet, moot of Zalmop de graat. Gerookte zalm is een exclusief lekkernij en populair op feesten en partijen.

Voedingswaarde per 100 gram zalm

  • 220 kcal
  • 63 gram water
  • 20 gram eiwit
  • 16 gram vet

Zalm zit vol met gezonde vetten en is rijk aan eiwitten. Zalm wordt gezien als één van de gezondste soorten vis die je zonder problemen dagelijks kunt eten. De vis is te verwerken in veel verschillende gerechten met talloze bereidingen.

Koken met zalm

Zalm is er in verschillende soorten en maten. De kweek van zalm begint steeds meer te lijken op de industrie van vlees. Je gaat voor kwaliteit en op dat moment is een simpele bereiding al voldoende om tot de juiste smaak te komen. Wilde zalm uit Alaska en zalm uit Schotland is van hoge kwaliteit en 100% organisch. Het liefst koop je vette zalm van hoge kwaliteit en het best kun je hiervoor terecht bij de visboer of op de markt.

Zalm kun je op verschillende manieren bereiden of voorbereid kopen. Gerookte zalm, gebakken zalm, gekookte zalm of rauwe zalm is allemaal verschillend van smaak. Maak je voor het eerst kennis met zalm? Koop dan een mooi filet van rauwe zalm en bak deze rosé in de pan. Zorg ervoor dat alle sappen in de zalm blijven opgeslagen om een droge smaak te voorkomen. Zalm is een uitstekende vis voor op de barbecue. Pak een klein beetje zalm in met aluminiumfolie en kies voor een langzame garing.